Zakelijke berichten op social media: beste tijden?

//Zakelijke berichten op social media: beste tijden?

Zakelijke berichten op social media: beste tijden?

Veel bedrijven gebruiken social media netwerken als Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn om hun producten en/of diensten te promoten. Maak je zakelijke accounts aan op de bekende social media websites en plaats je regelmatig berichten, dan ben je er nog niet. Je moet namelijk ook op de juiste momenten van de dag posten, wil je zo veel mogelijk uit jouw aanwezigheid op social media halen. Maar wat zijn de beste tijden om de posten? Dat verschilt per social media netwerk.

In dit artikel lees je hier meer over. Zo beschrijven we op deze pagina wat de beste tijden zijn om te posten op Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn. Met de informatie op deze pagina breng je jouw social mediastrategie naar een hoger niveau.

Facebook

Uit diverse onderzoeken blijkt dat woensdag, donderdag en vrijdag populaire dagen zijn op Facebook. Wil je zo veel mogelijk uit jouw Facebook post halen, dan kun je deze het beste tussen 12:00 uur en 15:00 uur plaatsen. Lukt dit niet? Houd dan de bredere termijn van 10:00 uur tot 16:00 uur aan. Mocht je ook niet tussen 10:00 uur en 16:00 uur kunnen posten, dan kun je dit ook tussen 09:00 uur en 19:00 uur doen. Posts die tussen 12:00 uur en 15:00 uur geplaatst worden, presteren echter het beste.

Instagram

Een berichtje op Facebook kun je het beste in de middag plaatsen, maar bij Instagram is dit niet het geval. Uit onderzoek is gebleken dat de meeste Instagram gebruikers actief zijn tussen 17:00 uur en 19:00 uur. En wil je in de vroege middag een post plaatsen? Doe dit dan tussen 12:00 uur en 14:00 uur. Opvallend feitje: posts die heel vroeg in de ochtend geplaatst worden, doen het ook goed. De beste tijd om in de vroege ochtend te posten op Instagram, is rond 05:00 uur.

Twitter

Veel bedrijven gebruiken Twitter om korte en eenvoudige berichtjes te delen over producten, diensten of ontwikkelingen binnen het bedrijf. Wil jij een berichtje plaatsen op Twitter? Doe dit dan idealiter tussen 12:00 uur en 15:00 uur op een werkdag. In het weekend kun je ook zeker Tweets plaatsen, maar dan zijn er over het algemeen wel minder Twitteraars actief dan doordeweeks. Na 18:00 uur kun je beter niet meer posten, want dan scoren Tweets beduidend minder goed.

LinkedIn

LinkedIn is niet echt een sociaal netwerk. Dit netwerk wordt niet gebruikt om met vrienden te kletsen en grappige filmpjes te delen, maar om zakelijke contacten te leggen en te onderhouden. Je kunt dit social media netwerk dan ook het beste op werkdagen gebruiken. Plaats je een post op een werkdag tussen 07:00 uur en 09:00 uur, dan is de kans groot dat deze post goed presteert. Ook posts die tussen 11:00 uur en 12:00 uur geplaatst worden op een werkdag, doen het goed. En is de werkdag al (bijna) voorbij, maar wil je eigenlijk nog een berichtje delen op LinkedIn? Dan is dit zeker mogelijk. Posts die tussen 17:00 uur en 18:00 uur geplaatst worden, doen het namelijk ook goed.

Goed om te weten: posts die op dinsdag, woensdag en donderdag geplaatst worden, presteren het beste. Op maandag hebben veel professionals het te druk om op LinkedIn te kijken. Op vrijdag heeft men minder behoefte aan LinkedIn, simpelweg omdat het weekend dan al bijna begint.

Tips voor de beste posts

Nu je weet wanneer je het beste berichten kunt plaatsen op Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn, kun je met deze social media netwerken aan de slag. Voor we dit artikel afsluiten, geven we je nog graag enkele tips voor de beste Facebook-, Instagram- Twitter- en LinkedIn posts.

Tip 1: deel relevante content

Consumenten vinden niet alle bedrijven even interessant om te volgen. Bedrijven die relevante en waardevolle content delen op social media, zijn erg populair. Posts die niet relevant zijn, geen interessante inhoud bevatten en simpelweg geen meerwaarde bieden, zijn niet waardevol voor de consument en kun je dan ook beter niet plaatsen.

Tip 2: woord én beeld

Saaie teksten zonder begeleidende afbeelding worden vaak niet goed gelezen, zeker niet op Facebook en Instagram. Als je wil dat jouw post lekker opvalt, kun je hier beter beeld aan toevoegen. Dit kan een foto zijn, maar ook een animatie of een video.

Tip 3: check, check, dubbelcheck

Voor je een berichtje plaatst, check je deze zorgvuldig. Niet alleen op taalfouten, maar ook op woordgebruik, interpunctie en ga zo maar door. Ook controleer je kritisch of de boodschap die je wil overbrengen, goed wordt overgebracht. Alleen de posts die met glans door al je checks heen komen, mag je plaatsen.

Heeft u als bedrijf hulp nodig met social media marketing?

Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

2018-11-01T11:57:08+00:00 1st november , 2018|Nieuws|