Steeds meer ondernemers maken gebruik van diverse social media netwerken om hun bedrijf online op de kaart te zetten. Het gebruik van social media kan je bedrijf veel opleveren, maar dan moet je dit wel op de juiste manier doen. Ga jij voor het eerst gebruik maken van social media netwerken om jouw bedrijf een groter online podium te geven? Lees dan in dit artikel welke vier tips je kunt gebruiken om social media succesvol in te zetten voor je bedrijf.

Tip 1: stel social media doelstellingen op voor jezelf

Je weet pas of je succesvol bent in het gebruik van social media netwerken als je weet wat je precies wil bereiken met jouw inzet van social media kanalen. Voor je start met het gebruik van social media netwerken als Facebook, Twitter en LinkedIn, stel je daarom diverse bedrijfsdoelstellingen op voor jezelf. In je doelstelling kun je streven naar een hoger bezoekersaantal voor je website of een hogere omzet voor je webwinkel, maar ook naar een betere reputatie voor jouw bedrijf.

Tip 2: onderzoek je doelgroep

Hoe je social media netwerken het beste in kunt zetten voor jouw bedrijf, is helemaal afhankelijk van de doelgroep die je wil bereiken. Hier baseer je namelijk niet alleen jouw mediakeuze op, maar ook de insteek van berichten, de onderwerpen van berichten en de boodschap die je wil meegeven op jouw social media netwerken. Om je inzet van social media zo succesvol mogelijk te maken, onderzoek je daarom eerst je doelgroep. Achterhaal op welke netwerken zij actief zijn, wat voor berichten ze willen lezen op social media en hoe je hen het beste aan kunt spreken. Pas als je dit weet, kun je succesvol aan de slag met de inzet van social media.

Tip 3: maak een social media plan

Natuurlijk kun je af en toe een post op Facebook, Twitter of LinkedIn zetten, maar dit werkt nooit echt goed. Wil je echt succes op social media, dan moet jouw inzet van social media consistent zijn. Om ervoor te zorgen dat dit het geval is, maak je een social media plan. In dit plan schrijf je niet alleen welke netwerken je gaat gebruiken, maar ook hoe vaak je dit wil doen en wat voor berichten je wil plaatsen. Vergeet ook niet na te denken over taalgebruik en de aanspreekvorm van jouw berichten, want ook dit soort zaken moeten consistent zijn.

Tip 4: maak iedere week een contentplanning

In een contentplanning staat niet alleen wat je online gaat plaatsen, maar ook wanneer je dit gaat doen en wat het doel is van een bepaalde post. Maak iedere week een contentplanning en je hebt meer houvast bij het gebruik van social media, waardoor de inzet van dit soort websites veel gemakkelijker en leuker wordt. Heb je zelf niet zo veel verstand van het inzetten van social media? Dan kun je ook een medewerker of stagiair aannemen die dit voor jou overneemt. Dit scheelt je bovendien veel tijd, want het maken van een contentplanning is best een flinke klus.