Er zijn duizenden ondernemers actief met een eigen webwinkel, maar lang niet alle online shops zijn even succesvol. Heb jij een eigen online shop of wil je een webwinkel beginnen, maar weet je niet zo goed wat je moet doen om jouw webwinkel zo succesvol mogelijk te maken? Lees dan in dit artikel welke vijf algemene tips online experts jou geven om je webwinkel zo succesvol mogelijk te maken. Omdat de vijf tips in dit artikel opgesteld zijn door ondernemers die zelf een succesvolle webwinkel runnen, kun je ze zeker gebruiken om jouw online shop zo goed mogelijk te runnen.

Tip 1: plaats realistische foto’s

Het is misschien interessant om de klanten van je webwinkel te overtuigen een aankoop te doen door prachtige foto’s te plaatsen, maar productfoto’s moeten wel altijd realistisch zijn. Wijkt de kleur af, is het product in werkelijkheid kleiner of lijkt het materiaal op de foto veel mooier dan het in werkelijkheid is, dan kun je hier achteraf problemen mee krijgen. De kans is groot dat de klanten gaan klagen over de werkelijke kwaliteit van het product, wat betekent dat je geld terug moet geven en uiteindelijk alsnog niets verdiend hebt.

Tip 2: reageer altijd snel op mails

Zelfs als klanten een onzinnige, vreemde of onduidelijke vraag stellen via de mail, moet je hier zo snel mogelijk op reageren. Reageer bij voorkeur altijd maximaal 1 werkdag later, zodat de klant snel geholpen wordt. Red je dit niet door het grote aantal e-mails dat je krijgt? Dan stuur je een automatische respons dat je binnen 3 werkdagen op mails van klanten reageert. Duidelijk, netjes en professioneel.

Tip 3: maak een feestje van iedere bestelling

Je kunt een bestelling gewoon in een kartonnen doos doen en deze doos opsturen, maar je kunt ook echt een feestje van iedere bestelling maken. Pak het bestelde product netjes in met doorzichtige folie, doe er een leuke strik of een mooi lint omheen en doe een visitekaartje bij iedere bestelling. Leuk om te versturen en nog leuker om te krijgen.

Tip 4: zorg voor een webwinkel die snel laadt

Duurt het een minuut voor een specifieke pagina van jouw webwinkel geladen is? Dan is de kans groot dat de potentiële klant al lang overgestapt is naar de snellere webwinkel van jouw concurrent. Zorg ervoor dat klanten liever niet langer dan tien seconden moeten wachten tot een webpagina helemaal ingeladen is en je hebt gegarandeerd betere omzet- en winstcijfers.

Tip 5: vermijd irritante muziekjes en filmpjes

Niets is zo vervelend als een muziekje dat begint te spelen als je een bepaalde webwinkel opent of een filmpje dat vanzelf wordt ingeschakeld als je een specifieke webpagina laadt. Een muziekje zorgt inderdaad voor sfeer en een filmpje vertelt je klanten duidelijk wat voor webwinkel je runt en wat de kernwaarden van jouw online shop zijn, maar toch kun je dit soort zaken beter links laten liggen. De irritatie is namelijk groter dan het positieve effect van een muziekje of filmpje, wat betekent dat je hier uiteindelijk helemaal niets aan hebt of er zelfs omzet door misloopt.