Je hebt een website ontwikkeld of laten ontwikkelen en houdt goed in de gaten hoeveel mensen er wekelijks op je online visitekaartje kijken. Tot je grote teleurstelling blijven de honderden bezoekers die je had verwacht uit en zit je iedere week met minder dan tien bezoekers te kijken. Zit jij in deze situatie en vraag je je af waarom jouw website niet meer bezoekers trekt? Lees dan in dit artikel welke drie mogelijke redenen hiervoor zijn.
Reden #1: je website staat niet hoog in de zoekresultaten van Google
Ongeveer 80 procent van de internetgebruikers komt op een website terecht via de zoekresultaten van zoekmachines als Google. Sta je op de vijfde pagina van Google, dan is het niet zo vreemd dat je niet zo veel bezoekers op jouw website hebt. De meeste mensen kijken namelijk niet verder dan de eerste pagina van Google en de vijfde pagina met zoekresultaten wordt al helemaal niet bekeken. Sta je laag in de zoekresultaten van Google, dan heeft dit helaas tot gevolg dat je veel minder bezoekers op je website hebt.
Reden #2: je hebt je website nergens slim vermeld
Je kunt ook bezoekers naar jouw website lokken door de url van je website slim te vermelden in bepaalde (online) communicatiemiddelen. Denk hierbij aan de handtekening die je onder e-mails zet, maar ook aan social media kanalen die je beheert. Zet je de url van jouw website onder e-mails, op Facebook, op LinkedIn en op Twitter, dan krijg je vanzelf meer bezoekers. Zet je de url ook nog op het visitekaartje dat je onder de naam van jouw bedrijf verstrekt, dan doet dit nog meer voor de bezoekersaantallen van jouw website.
Reden #3: je website is (nog) niet opgenomen door zoekmachines
Als je jouw website niet aangemeld hebt voor zoekmachines als Google, kom je ook niet in de zoekresultaten terecht. Vind je dat je weinig bezoekers hebt op je website en vraag je je af hoe dit komt? Dan komt dit mogelijk omdat je zelf nog niets hebt gedaan om jouw website in de zoekresultaten van Google te krijgen. Door jouw website aan te melden, kom je vanzelf in de zoekresultaten terecht. Hoe hoog je komt te staan, is dan wel weer afhankelijk van de kwaliteit van je website en hoe zoekmachine vriendelijk jouw online visitekaartje is.
Het kan ook voorkomen dat je wel in de zoekresultaten van Google stond, maar hier nu ineens niet meer tussen staat. Het komt niet vaak voor, maar Google kan websites weren door deze uit de zoekresultaten van de zoekmachine te verwijderen. Dit komt bijvoorbeeld voor als je te veel (slechte) links op jouw website hebt geplaatst door een samenwerking aan te gaan met een linkfarm, maar ook als je spam verstuurd hebt of als je Google zelf hebt lastig gevallen met spam links. Google verwijdert niet snel websites, maar dit kan zeker voorkomen en een goede reden zijn dat er minder bezoekers naar jouw website komen.