Veel ondernemers zien hun grootste concurrenten echt als hun vijanden. Het is niet zo vreemd dat je met argusogen naar de concurrenten kijkt, maar veel ondernemers beseffen zich niet dat ze ook veel kunnen leren van hun concurrenten. Ben je actief in een markt met een groot aantal concurrenten, dan kun je dit ook omzetten in je voordeel. Door te kijken wat de concurrenten doen en hiervan te leren, kun je jouw bedrijf namelijk op diverse vlakken verbeteren.
In dit artikel lees je waar je precies naar kunt kijken als je concurrenten in de gaten houdt en wat je hier als ondernemer aan hebt.
Het aantrekkelijker aanprijzen van producten of diensten
Waarschijnlijk heb je al een website laten ontwikkelen voor jouw bedrijf. Je bent hoogstwaarschijnlijk erg tevreden met dit online visitekaartje, maar er zijn altijd wel dingen die je kunt verbeteren aan jouw website om je site nog beter en effectiever in te steken. Heb je al een paar keer kritisch naar je website gekeken, maar kom je er maar niet achter hoe je jouw website nog meer kunt verbeteren om je producten en/of diensten nog aantrekkelijker aan te prijzen? Kijk dan eens naar de websites van enkele concurrenten. Controleer hoe zij hun producten en/of diensten aanprijzen en bepaal welke elementen je eventueel over kunt nemen om jouw website nog beter te maken.
Het nog beter inzetten van social media
Veel ondernemers vinden het lastig om social media op de juiste manier in te zetten voor hun bedrijf. Je kunt zelf allerlei dingen proberen (en een paar keer op je bek gaan), maar je kunt ook stiekem kijken wat de concurrenten op social media netwerken doen. Uiteraard neem je hun strategie niet 1 op 1 over, maar je kunt er wel een paar kernpunten uit halen.
Zeker als je een klein bedrijf hebt en moet concurreren met enkele grote namen, is het controleren van de concurrentie een goede manier om jouw eigen online strategie te verbeteren. Heb je bijvoorbeeld een kleine woonwinkel en weet je niet zo goed hoe je jouw bedrijf op de kaart moet zetten? Kijk dan hoe grote namen als Kwantum, Karwei en Wehkamp dit doen op social media en je kunt hier veel van leren.
Dingen die je vooral niet moet doen
Je leert niet alleen wat je wel moet doen om je bedrijf beter te laten functioneren door naar concurrenten te kijken, maar je komt er ook achter wat je zeker niet wil doen met jouw bedrijf. Zie je dat iets totaal verkeerd uitpakt bij de concurrent, dan weet je dat je dit zeker niet moet doen als je jouw bedrijf zo succesvol mogelijk wil laten zijn. Je leert dus niet alleen wat je wel kunt overnemen van de concurrent, maar ook wat je beter niet kunt doen met jouw bedrijf.