Je hebt een mooi logo ontworpen of laten ontwerpen. Dat moet natuurlijk ook op je WordPress website komen te staan. Maar wat is nu de beste plek voor je website logo? Links, rechts of in het midden van de header? Nou, daar is uitgebreid onderzoek naar gedaan.

Waarom is de plek van je website logo belangrijk?

Het website logo dient drie primaire doeleinden:

  • Het herinnert je bezoekers aan waar ze zijn. Oftewel, op wiens website ze zich bevinden.
  • Omdat het logo altijd bovenaan de website staat, draagt het bij aan de herkenbaarheid van je brand.
  • Een klikbaar website logo zorgt ervoor dat bezoekers altijd gemakkelijk hun weg terug naar de homepagina kunnen vinden. Dit is extra belangrijk nu de meeste websites geen ‘Home’ knop meer hebben in het hoofdmenu.

Moet ik mijn logo links, rechts of in het midden zetten?

Als je puur op UX logica zou afgaan, dan hoort je logo links in de header. Hier zijn twee redenen voor:

Bij iedereen met een moedertaal die van links naar rechts leest, gaan de ogen automatisch eerst naar links.

Toen het World Wide Web nog in de kinderschoenen stond, werden websites vrijwel altijd ontworpen met het logo aan de linkerkant. Dit heeft ertoe geleid dat de meeste mensen er nog steeds vanuit gaan dat het logo linksboven op de pagina staat.

De Nielsen Norman Group (NNG), die onderzoek doen naar gebruikerservaring, heeft twee studies gedaan naar wat nu de ideale plek voor je website logo is. Hun bevindingen bleken de theorie dat het logo het beste linksboven kan staan te ondersteunen:

Links uitgelijnde logo’s werken beter voor navigatie ten opzichte van gecentreerde logo’s. In een van de onderzoeken kon slechts 4% van de gebruikers niet in één klik terug naar de homepagina navigeren wanneer het logo aan de linkerzijde stond. Als het logo gecentreerd was, kon 24% niet in één klik terug naar de homepagina.

Links uitgelijnde logo’s zijn beter voor brand recall (merkherinnering). Gebruikers zijn 89% meer geneigd om zich logo’s te herinneren die linksboven staan, dan logo’s die rechtsboven zijn gepositioneerd.

Ondanks het feit dat linksboven een traditionele plaatsing is, zijn gebruikers eerder geneigd om een links uitgelijnd logo als “uniek” en “stijlvol” aan te merken dan wanneer het logo rechts uitgelijnd is.

Conclusie: linksboven is de beste plek voor je website logo

Het komt erop neer dat links uitgelijnde logo’s ideaal zijn, omdat ze staan op de plek waar het oog vanzelf naartoe wordt getrokken. Een gecentreerd logo mag er dan elegant uitzien en voor een bepaalde symmetrie in je webdesign zorgen, het is niet ideaal als je meer dan één pagina op je website hebt. Je bent misschien geneigd om voor een rechts uitgelijnd logo te kiezen om je site een unieke look en feel te geven, maar dit kan de brand recall schaden. Als we de studies van NNG mogen geloven, dan kun je beter niet rotzooien met de plaatsing van je website logo. Linksboven verdient altijd de voorkeur!

Bron: wphandleiding.nl